De wettelijke garantie betekent dat je altijd recht hebt op een goed product. Als een product niet deugt, heb je recht op reparatie, een nieuw product of teruggave van je geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
Is het probleem met het product je eigen schuld? Dan heb je geen recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van je geld. Heb je het product normaal gebruikt maar is het gewoon versleten? Ook dan heb je geen recht op gratis reparatie.
Je moet een product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Hoe lang een product mee moet gaan hangt af van wat het is. Een wasmachine heeft bijvoorbeeld een langere levensduur dan een paar kinderschoenen.
- informatie van de verkoper of in de reclame (als bijvoorbeeld een horloge volgens de verkoper waterdicht is, moet je ermee kunnen zwemmen);
- het merk;
- de prijs;
- of het product nieuw of tweedehands is.
Een product is ondeugdelijk als:
- het niet compleet is;
- het beschadigd is;
- het kapot is of het niet goed doet;
- je er niet mee kunt doen wat de verkoper of fabrikant heeft gezegd.
Is je product kapot? Neem dan contact met ons op en dan gaan wij het zo snel mogelijk oplossen.